Monday, March 30, 2009

آیا واحد های موجود درآشپزخانه به شرح زیر صحیح است ؟

آپارتمان
اصغرژیان دربندی کارشناس هتلداری3_7_61.gif
سئوال :جزوه ای مربوط به آموزش هتلداری دراصفهان برای بخشهای آشپزخانه هتل دقیقا مطلب زیررا نوشته اند آیا صحیح است ؟
و سئوال دیگردرهمین جزوه نوشته شده
تفاوت کافی شاپ و کافی تریا
درکافی تریاغذا برای بیرون فروخته نمی شود،ولی درکافی شاپ غذا به صورت بسته بندی شده وبه بیرون فروخته می شود
واحد های موجود در آشپزخانه
در آشپزخانه واحدهای مختلفی وجود دارد که به شرح زیر می باشد:
سرآشپز غذاهای ایرانی
کمک آشپزغذاهای ایرانی
آشپز غذاهای فرنگی
کمک آشپز غذاهای فرنگی
قنادی 
سرقناد
نانوایی
قصابی
گوشت های پرندگان و دریایی
گوشت های حیوانی
ظرفشویخانه
ظرفشویی ها
واحد سرویس
تمام این واحدها زیر نظرسرآشپز است و آموزش پرسنلی آشپزخانه به طور مستمر به عهده سرآشپز می باشد
پاسخ :
جای تاسف است اگرواقعا درجزوه درسی هتلداری نکات بالا را اینگونه نوشته اند نگارنده جزوه هیچ آگاهی ازهتلداری نداشته است تمام مطالب بالا کاملاغلط است وهیچ کدام صحیح نیست اگر منظوربخشهای هتل بوده که درآشپزخانه هتل فعالیت می کندیک بحث جدااست که بخشهای آشپزخانه درهتل متفاوت است بستگی به هتل داردو اگر نیروی که در آشپزخانه کار می کندبحث جداگانه نکات اشاره شده درجزوه نیروی انسانی رابا بخشهای هتل یکی دیده است وضمنا تا کنون پستی بنام سرقناد درصنعت هتلداری نبوده است ومنظورازسرقناد را متوجه نشدیم هر شخصی که اطلاعات اندکی درامورهتلداری داشته باشدباخواندن واحدهای موجود درآشپزخانه فورا متوجه میشود که واحد ظرفشوئی چه ارتباطی میتواندبا گوشت های پرندگان ودریایی ویا بقول نویسنده جزوه، گوشت های "حیوانی " داشته باشدمنظورازحیوانی یاغیرحیوانی راهم متوجه نشده ایم
درموردسئوال دوم وقتی نگارنده وآموزشگاه هردوازفن هتلداری بدوروناآگاه باشندونوشته خود را مطالعه نکنندتفاوت کافی شاپ وتریا اینگونه تعریف می شود.یعنی اگر کافی شاپی غذا رااجازه ندادبه بیرون ببرند یا نفروخت نام کافی شاپ را تریا می گذارند!!!!!!این نوشته هاکه که توسط اشخاصی که اطلاعاتی ازهتلداری ندارندوبرای آموزش آنهم در سازمان فنی حرفه ای کلان شهری مثل اصفهان که بدون تائیدمتخصصین بکارگرفته می شود ضربه زدن به صنعت هتلداری است آیاهرفردی که مطلبی نوشت ویا ترجمه کردباید درآموزشگاها انتشاروآموزش داد؟ سطح کیفی آموزشگاها ازجزوات و کتاب هاو مدرسین آن آموزشگاه که دراختیار دانش پزوهان قرار می گیرد مشخص می شود."مستندات با نام نگارنده درسایت موجوداست" در فرصت دیگرازهمین جزوه هامطالبی ددر سایت قرارخواهد گرفت. 
انتشار کپی برداری از مطالب و مقالات سایت بدون دریافت مجوز کتبی پیگرد قانونی دارد
سعادت آباد
شريعتي - پل رومي

Thursday, March 26, 2009

آپارتمان نشيني

عوامل ارتقاءفرهنگ آپارتمان نشيني  
مطهری
هفت تیر
    

     اين عوامل از مجموعه اي از كارهاي فرهنگي وحتي قانوني تشكيل شده كه به ذكر آن ميپردازيم .شايد بهترين اقدام دراين زمينه آگاه كردن افراد به حقوقي باشد كه درشرع و قانون ذكر شده و با اجراي آن حقوق همسايگان از آزار يكديگر در امان خواهند بود .

شيوه خاص ساختمان سازيها گاهي كاملا اشتباه مي باشد و بجاي اينكه به آسايش افراد توجه شود به زيبايي آن پرداخته اند. از جمله قراردادن درهاي رفت وآمد دو خانواده در كنج ديوار بطوري كه اگر هر دو همزمان از خانه خارج شوند به يكديگر برخورد خواهند كرد .

اگر ساختمانها طوري ساخته شوند كه تأسيسات مربوط به آب وبرق همسايگان با كنتور جداگانه اي نصب شود علاوه براينكه جلو اختلافات زيادي را ميگيرد بلكه عده اي با مصرف زياده ازحق، خرج زائدي را بر مخارج ساير خانواده ها تحميل نمي كنند .

براي نظافت آپارتمان ميتوان نوبت گذاشت تا در پاكيزگي محيط اخلالي ايجاد نشده و همه افراد نيز دراين زمينه همكاري داشته باشند.

 يكي از كارهاي مؤثر و مفيد در اين زمينه تعيين مدير ساختمان و تشكيل جلسات متعدد با حضور اعضاي ساختمان است. مدير ميتواند فعاليت اعضاء را كنترل كرده و به آن انتظام بخشد. از طرفي با متخلفين برخورد كند .

جلسات منظم ماهانه ويا هفتگي با حضور تمام همسايگان ميتواند آنها را با مشكلات ساختمان آشنا ساخته و وادار به چاره جويي در جهت حل آن نمايد . مدير ساختمان ميتواند فردي مطمئن خارج از افراد ساختمان باشد كه ماهيانه مبلغي از طرف همسايگان به او پرداخت ميشود و او در عوض هماهنگي امور ساختمان را به عهده ميگيرد .حتي اين مراقبت ميتواند 24ساعته وبه نوبت بافرد ديگري صورت گيرد تا در ضمن ورود و خروج افراد نيز كنترل شود .

يكي از راهكارهاي مؤثر براي وادار كردن افراد به رعايت حقوق همسايگان برخورد قانوني با فرد متخلف ميباشد .كه البته در مرحله اول با تذكر و امر به معروف ودر مراحل بالاتر با اطلاع دادن به پليس ميتوان به مشكل پايان داد .در هر حال بهترين كار آگاه كردن افراد و تبليغات دراين زمينه است كه ميتواند توسط آموزش و پرورش و مربيان و روحانيون و خصوصا صدا وسيما و...صورت گيرد آموزشهاي عمومي در درازمدت هميشه اثر مطلوبي بجا گذاشته اند .

 

                                                       گردآوري: فاطمه آذر مهر

                                                       استاد راهنما: خانم رحمت آبادي

موتور جستجوی املاک ایران - تماس با ما
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - ثبت ملك به صورت مستقيم
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - راهنما
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران -درباره ما
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - عضویت آژانس های مسکن در سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - نمایندگی در شهرستانها
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - عضویت ویژه برای وبسایت های ارائه کننده خدمات مسکن
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - سرویس اتوماتیک ثبت املاک در سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - سفارش طراحی وبسایت
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - لینک به سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - کد لازم برای قرار دادن موتور جستجو در سایت
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - تبلیغات در سویگل
موتور جستجو ی مسکن و املاک ایران - سویگل در مطبوعات
موتور جستجوی مسکن و املاک ایران - اخبار و رویدادها

مشاورین املاک بزرگ دهکده
مشاورین املاک بزرگ دهکده - تماس با ما
مشاورین املاک بزرگ دهکده - راهنما
مشاورین املاک بزرگ دهکده - گالری عکس
مشاورین املاک بزرگ دهکده - اخبار
گروه مشاورين املاك بزرگ دهكده - تبلیغات در سایت ما
گروه مشاورين املاك بزرگ دهكده - لینک به ما
گروه مشاورين املاك بزرگ دهكده - درباره ما

تبریز - توانیر

Wednesday, March 11, 2009

نكاتي در باره دكوراسيون داخلي

توجه به فضاي داخلي و نحوه و تقسيم بندي پلان ها، نقش مهمي را در ساختار معماري يک بنا بر عهده دارد. طراحي فضايي با انعطاف پذيري بالا و تنوع پذير از لحاظ چيدمان و آرايش سطوح مي تواند کارکرد هاي مختلفي را بپذيرد و اين در حالي است که مخاطب احساس رضايت بيشتري از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا کننده هاي سبک و قابل حمل، شفاف سازي، رنگ بندي هاي متناسب با نياز هاي موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گيري و تعامل مابين فضاهاي مختلف از جمله ويژگي هايي هستند که در کنار ساختار خاصي که براي يک پلان معماري در نظر گرفته شده است، مي تواند بر غناي آن افزوده و حتي قسمتي از مشکلات آن را حل کند.

از طرف ديگر معماري داخلي به لحاظ معيارهاي روانشناسي اهميت بسياري دارد. ميزان امنيت، صميميت، شور و هيجان و آرامش موجود در يک فضا را با مي توان با راهکارهاي مناسب تشديد يا تضعيف کرد. هر کدام از انسان ها داراي تعلقات ذهني و روحي خاصي هستند که پاسخگويي به نيازهاي آنها در معماري داخلي اولويت قرار مي گيرد، از اين رو نگرشي علمي و راسيونال در کنار خلاقيت هاي هنري مطرح شده و يکي از مسائل مهم در اين زمينه ايجاد تعامل و هماهنگي بين آنها است.

امروزه مبحث طراحي و دکوراسيون داخلي، اهميتي خاص يافته و حتي به عنوان رشته اي مجزا تدريس مي شود. الگوهاي و ايده هاي مختلفي اعم از مدرن و کلاسيک، توسط طراحان اين رشته به کار گرفته مي شود و از محدوديت هاي معماري در زمينه اجرا، معمولا خبري نيست و مي توان به ايده هاي بلند پروازانه ايشان تجسم بخشيد، چه بسا به گونه اي ميان گستره اي، موضوع فعاليت رشته هاي مختلف هنري از مجسمه سازي گرفته تا نقوش برجسته قرار گرفته ميگيرد. پيشرفت تکنولوژي به سبب تسهيل در يکسري از مسائل تاسيساتي و اجرايي از يک طرف و تنوع و کارآيي بالا در محصولات عرضه شده، زمينه مساعد و کارآمدي را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه اي که پرداختن به مقوله طراحي داخلي را جز لاينفک فضاهاي معماري بر مي شمارد. معماري داخلي و توجه به جزئيات و تزئينات بعد از چندين دهه سکوت و فراموشي، رويکردي دوباره پيدا کرده و جالب تر اينکه سعي مي کند نمود هايي از معماري گذشته را در تلفيقي با الگوهاي مدرن بيان کند؛ مساله اي که سال ها است در معماري مورد بحث و جدل قرار گرفته و تا کنون نتيجه اي حاصل نشده است.

معماري گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ريزه کاري هايي که هزاران ايده و خلاقيت را در خود نهفته است. تزئينات و کاشيکاري هاي داخلي با تناسبات و رنگ بندي خاص خويش در کنار کالبد دروني، فضايي رمزگون را تداعي مي کنند و هم اکنون نيز ارزش فضايي خويش را حفظ کرده است

 

امروزه با افزايش روز افزون جمعيت شهري و قيمت زمين ، ساخت و ساز آپارتمان و زندگي آپارتماني مقرون به صرفه تر شده است . بيشتر ما حداقل يک بار زندگي در محيط بسته آپارتماني را تجربه کرده ايم و از معايب و مشکلات آپارتمان نشيني آگاهيم. يکي از عمده معايبي که بيشتر مردم از آن گله مند هستند خفه و بسته بودن فضاي آپارتمان است . ما با استفاده از چندين نکته کوچک که بيشتر جنبه بصري دارد ميتوانيم اين فضاي مرده را زنده تر و آپارتمان خود را دلباز تر نماييم .

 

1. انتخاب رنگ ديوارها

زعفرانیه

 

انتخاب رنگ مناسب براي فضاي آپارتماني بخصوص آپارتمانهاي با متراژ کم بسيار مهم است. رنگها از نظر درخشندگي و شفافيت انواع مختلف دارند که بهترين انتخاب ، انتخاب رنگهاي روشن با درخشندگي و شفافيت زياد است . اصولا" رنگهاي روشن باعث مي شوند که فضا بزرگتر بنظر آيد و هر چه شفافيت و درخشندگي آن بيشتر باشد به دليل انعکاس نور فضا زنده تر بنظر مي آيد. يکي از رنگهاي مناسب آپارتمان رنگ استخواني روشن است ، که علاوه بر داشتن شفافيت و روشني با بيشتر رنگهاي وسايل منزل همنشيني دارد و کمپوزيسيون مناسبي را ايجاد مي نمايد.جهت ايجاد تنوع در رنگ ميتوانيد در قسمت ديوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگي با رنگهاي متنوع استفاده نماييد.

زعفرانیه

2. انتخاب کفپوش

جهت پوشش کف آپارتمان از مصالح گوناگوني ميتوان بهره گرفت .( از جمله سراميک ها ، پارکتهاي طرح چوب ، موکت و ...) اگر قصد تعويض کفپوش ساختمان را داشته باشيد ، در صورت استفاده از سراميک مي بايست در انتخاب رنگ آن دقت زيادي شود، زيرا استفاده از رنگهاي تيره در کف ، فضا را فشرده تر نشان ميدهد . معمولا استفاده از رنگ هاي بسيار روشن مثل سفيد نيز معايبي به همراه دارند ، يکي از معايب آن يکدست شدن فضا است که جهت برطرف کردن يکدستي آن مي توان از يک قاليچه در زير ميز مبل استفاده کرد. يا اينکه در ميان سراميک ها طرح هايي با رنگهاي متفاوت را بکار گرفت.در صورت استفاده از پارکت نيز ميبايست نکات گفته شده را رعايت نمود و رنگهاي روشن طرح چوب را انتخاب کرد.

3. انتخاب مبلمان و نحوه قرار گيري

انتخاب رنگ مبل اختياري است اما استفاده از رنگهايي مثل کرم روشن و يا حتي سفيد به زنده تر کردن فضا کمک بيشتري مي نمايد و فضا بزرگتر به نظر مي آيد. در مورد انتخاب طرح مبل بهتر است حتي المقدور مبل هايي با اشکال هندسي صلب و يا بدون منحني انتخاب شود. در مورد نحوه چيدمان آن بهتر است مبلها را تقريبا" چسبيده به ديوار ها قرار داد علت انتخاب شکل بدون منحني نيز اين است که مبلها در کنار ديوار صاف ترکيب مناسبتري را ايجاد نمايند. حتي المقدور سعي کنيد وسايل خانه را نزديک به ديوارها قرار دهيد تا از هدر رفتن کوچکترين فضاها نيز جلوگيري شود. اگر در جلوي پنجره ها از پرده هاي پارچه اي استفاده مي کنيد بهتر است رنگ آنها نيز روشن انتخاب شود

 

4. نورپردازي

نور نيز نقش مهمي را در زنده کردن فضا به عهده دارد . استفاده از نور مناسب و يکنواخت در آپارتمان خفگي محيط را از بين مي برد ، البته استفاده از نور طبيعي بسيار مناسبتر است . در صورت ضعيف بودن نور طبيعي کمبود آن را با بکارگيري نور مصنوعي جبران نماييد. حتي المقدور از پرده هاي عمودي يا کرکره اي استفاده نکنيد ، زيرا از ورود نور خورشيد به داخل تا ميزان زيادي جلوگيري مي نمايند. پرده هاي پارچه اي يا توري بهترين انتخاب براي پنجره هاي آپارتمان محسوب ميشوند. زيرا نور را به خوبي از خود عبور مي دهند.استفاده از نور پردازي موضعي بر روي قاب ها و ... نيز باعث تحرک و ايجاد حرکت در فضا ميشود.

 

5. استفاده از طبيعت

در ساختمانهاي حياط دار کمبود طبيعت بوسيله ايجاد باغچه در کناره هاي حياط جبران ميشود . اما براي جبران آن در آپارتمان ميتوان از گلدانهاي کوچک که در گوشه هاي فضا قرار مي گيرند استفاده کرد . سعي کنيد گلدانها را در کنار پنجره ها و يا تا جايي که امکان دارد در کنج ديو ارها قرار دهيد ، زيرا معمولا" گوشه ديوار ها بدون استفاده مي مانند.

در نتيجه سعي کنيد تا جايي که امکان دارد از رنگهاي روشن در طراحي داخلي آپارتمان استفاده کنيد . شايد اين سئوال برايتان پيش آيد که بکارگيري اين همه رنگ روشن فضا را يکنواخت و سرد نمي کند؟ در جواب بايد بگويم اين هنر شماست که با استفاده از قابها و وسايل تزييني کوچک با رنگ بندي متنوع فضا را جذاب تر نماييد

 

تاقچه ها، رف ها، ارسي ها، هشتي ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماري از عناصر كالبدي طراحي داخلي در ايران هستند. روش معماران گذشته ايراني در به كارگيري اين عناصر، در راستاي آن بوده تا از جذابيت فُرم كاسته شود و به غناي فضا افزوده گردد. اين همان هندسه همراه با تزئينات است.

به نظر مي رسد طراحي داخلي در ايران، از يك سو در چنبره نوستالژياي تاقچه ها، رف ها و اُرسي هاي قديم گرفتار مانده و از سوي ديگر به دكوراسيون و ابعاد دراماتيك و تزئيني فضاها تقليل يافته است. با تمام اينها، طراحي داخلي فرآيندي است كه همزمان مي بايست سويه هاي زيباشناختي و عملكردي را سامان دهد. طراحي داخلي يك ساختمان، داستاني است كه شخصيت اصلي آن خود انسان است؛ در اين بين حضور او در اين فضا، چگونگي آن و ويژگي هاي فضايي كه انسان در آن قرار مي گيرد، مي تواند تداعي كننده اصولي باشد كه در ادامه ? اصل از آنها را مي خوانيد:

? - نور را درياب: نور عنصري است كه با آن ديدن اشيا ممكن مي شود. نور مي تواند ريتم خلاقانه اي به يك فضاي داخلي ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس مي توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازي در يك فضاي داخلي پيامدهاي مهمي در بردارد. چه بسا نورپردازي مناسب يك فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز كند. نورپردازي در كنار ابعاد زيباشناختي، بعد عملكردي هم دارد. نور مناسب در طول شب در يك فضاي داخلي مي تواند حس محدود بودن يا ابهام و هراس را بر طرف كند. نور مناسب يك اتاق حتي مي تواند چهره آدمي را گرم و صميمي كند. به كمك نورپردازي مي توان يك فضاي داخلي را به جزاير نوراني متنوعي تبديل كرد. پس، از باب مثال، غذاخوري بايد نور ملايم و گرمي داشته باشد يا بهترين نورها براي حمام، منابع نوري كم ولتاژ هستند.

? - فرم را بشناس: فرم، توده فيزيكي يك شيء است كه سه بعدي بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بيروني بنا نسبت داده مي شود، در حالي كه فضاي داخلي هم فرم خاص خود را تشكيل مي دهد. معمولاً فرم فضاي داخلي تابعي از عوامل مختلف است. دسترسي ها و سيركولاسيون مهمترين اين عوامل هستند. هر چند نمود فرم بيشتر در پوسته بيروني يك بنا است با اين حال نمود بيرون و درون مي تواند يك شكل نباشد.

 

 

 

فضا را احساس كن:

 فضا را محدوده در دسترس كاربران دانسته اند. در طراحي داخلي معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محيط، مهم است. مسأله اي كه در رابطه با فضا مطرح مي شود، رعايت ابعاد انساني در طراحي داخلي است. از قرن ها پيش رويكرد عمده فيلسوفان و معماران به عنصر فضا، برجسته بوده است. در طي سال هاي اخير هم ارتباط بين ابعاد انساني با فضاهاي داخلي به يكي از فاكتورهاي مهم طراحي بدل شده كه از آن تحت عنوان ارگونومي يا كار پژوهي در ديد كلي و اندام سنجي (Anthropometry) در ديد جزئي، ياد مي شود. در طراحي داخلي مي بايست رابطه درسـت انسان با فضا تعريـف شود و ابعاد بدن انسان ها براي سهولت دسترسي هاي فضايي مد نظر قرار گيرد.

بافت را لمس كن:

 بافـت مشخصـه اي از يك شيء اسـت كه با لمس كـردن يا ديدن به چشـم مي آيد. بافت مي تواند نرم يا خشن، كشيده يا برجسته، زبر يا مخملين و يا ابريشمي باشد. در طراحي داخلي پوسته ها و سطوح فضايي معمولاً بسته به عملكرد هر فضا تغيير مي كند. چه بسا طراحي داخلي يك خانه نيازمند سطوحي نرم و منعطف باشد، اما فضاي داخلي يك سينما چنين سطوحي را برنتابد.

شكل را بيازماي:

 شكل، خط بيروني يك شيء را تشكيل مي دهد. در معماري معمولاً شكل و فرم را با هم اشتباه مي گيرند. شكل يا صورت معادله كلمه Shape فرنگي است؛ در حالي كه فرم املاي فارسي همان Form است. معمولاً شكل ها يا طبيعي هستند يا غيـرقابل مشاهـده يا هندسي. در تركيب بندي يك فضا شكل اشيـا عامل تعيين كننده اي است. طراحان داخلي به كمك اين عامل مي توانند تركيبات بصري گوناگوني پديد آورند.

رنگ را در هم بياميز:

در تعريف رنگ آن را خاصيت بصري فرم دانسته اند. در حقيقت عنصر فرم از طريق رنگ معنا مي يابد. رنگ در طراحي داخلي احساس آدمي را تحت تأثير قرار داده و روي فرم تأكيد مي كند، ضمن آنكه رنگ، حس مقياس را هم موجب مي شود. كاربرد رنگ هم، از يك فضاي داخلي به فضاي ديگر فرق مي كند و در كاربرد رنگ، توجه به خصلت هاي رواني آدميان ضرورت تام دارد.

حجم را بشناس:

 حجم عنصر مهم طراحي داخلي است. در معماري سنتي ايران، شاهد فضاهاي پر و خالي احجام معماري هستيم. مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشي از احجام خالي هستند. در اين معماري مسايل حجمي اهميت زيادي دارد. ما فضاي داخلي را به واسطه لايه بيروني بنا درك مي كنيم. اين لايه بيروني در حقيقت همان حجم كلي بناست. در معماري مدرن، معمار به انتزاع و جدايي پوسته يا حجم بنا از درون آن مي انديشد و اين جاست كه ديوارها و سقف ها، فضايي تاكيدي ايجاد مي كنند و خود را از قيد و بندهاي فضاي داخل رها مي كنند. اين جا طراحي داخلي به مثابه يك سامان يا روش معمارانه مطرح مي شود

Friday, March 6, 2009

اينجا آپارتمان، متري6ميليون تومان است

اينجا تهران است، فرمانيه و دزاشيب ، نياوران ، اقدسيه و زعفرانيه، تا به حال سري به بنگاههاي مسكن اين مناطق زده‌ايد؟ از قيمت مسكن در اين مناطق پرسيده‌ايد؟ اگر نرفته‌ايد براي تفريح هم كه شده سري بزنيد حتماً متعجب خواهيد شد. فقط مواظب باشيد نااميد نشويد. باورتان مي‌شود كه در همين شهر تهران، شهري كه برخي براي گرفتن يك سرپناه كوچك به هر دري كه مي‌زنند پول پيش و اجاره پيدا نمي‌كنند، هستند كساني كه حاضرند براي يك آپارتمان 3 ميليارد تومان پرداخت كنند؟ بله 3 ميليارد تومان. اما چه باور كنيد و چه باور نكنيد چنين آپارتمانها و چنين مشترياني وجود دارد.آپارتمانهايي كه به قول ظريفي انسان در آن جوان مي شود.آپارتمانهايي كه ديگردر آن استخر و سونا و جكوزي دمده شده ، در وصف آنها بايد از كارواش و پشت بامهاي به شكل بوستان طراحي شده سخن گفت.بله در همين تهران در كنار خانوارهايي كه به نان شبشان محتاج اند و خريد يك واحد 40_50متري در پايين ترين نقطه شهر و حتي فرسنگها دور از شهر را هم در مخيله و خواب هاي خود نمي بينند هستند كساني كه حاضرند ميلياردها تومان براي خريد يك واحد آپارتماني پرداخت كنند.
*اينجا آپارتمان متري 6 ميليون تومان است
سهرودی شمالی
سعادت آباد

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، داوود خدابنده دارنده يك بنگاه املاك در ميرداماد در مورد آپارتمانهاي گران قيمت به خبرنگار فارس، گفت:آپارتمانهاي شيك به قيمت بالاتر از 5/2 ميليون تومان در هر متر مربع فروخته مي‌شوند كه در آن هر امكاناتي مانند پاركينگ، انباري، استخر، سونا و جكوزي وجود دارد.
وي علت قيمت بالاي اين آپارتمانها را به كار بردن مصالح خوب، نماي شيك ساختمان، استفاده از شيرآلات، دستگيره در و شيشه‌هاي خارجي دانست و گفت: فقط آشپزخانه اين آپارتمانها بيش از 50 ميليون تومان مي‌ارزد كه با اين پول مي‌توان يك آپارتمان معمولي براي يك خانواده متوسط تهيه كرد.

*‌آپارتمانهاي شيك بزرگ هستند

خدابنده بنگاهدار گفت: آپارتمانهاي شيك معمولا دست كم 150 متر مربع و بيشتر وسعت دارند، تعداد اتاق خوابهاي آنها هم 2، 3 و 4 اتاق است.
وي گفت: سازندگان اين آپارتمانها، معماران به نام و مهندسان مشهور هستند، ولي خريداران آن افراد پولدار، بازاري، كارخانه‌دار، مديران سياسي و حتي كارمندان مي‌باشند.
آپارتمانهايي كه در آن سنگهاي بسيار شيك 60 در 60 سانتي‌متر با ماركهاي مختلف خارجي، كليد و پريزهاي خارجي، سنگ گرانيتي بسيار شيك براي نماي ساختمان به كار رفته است.

*رهن آپارتمانهاي اينجا100ميليون تومان است
بلواركشاورز
دولت

خدابنده در پاسخ به اين پرسش كه آيا آپارتمانهاي لوكس فقط به فروش مي‌رسد يا رهن هم داده مي‌شود، گفت: رهن اين آپارتمانهاي 4- 3 خوابه 100 ميليون تومان است.
وي گفت:مالكان آپارتمانهاي شيك حتي مشاوران ويژه در بنگاه املاك دارند، اين مشاوران مشتريان را چندين بار براي بازديد از ساختمان مي‌برند تا اگر مورد پسند بود، بخرند.
خدابنده در پاسخ به اين پرسش كه آيا ما را براي ديدن آپارتمانهاي لوكس راهنمايي مي‌كنيد، گفت: ما قدم برداريم بايد كنتور درآمد بيندازد، بيهوده كسي را براي ديدن آپارتمان نمي‌بريم.

*دوگانگي ويژگي كشورهاي در حال توسعه
پاسدار ان
نارمک
در حالي كه در همين پايتخت بسياري از خانواده ها هرسال براي پيدا كردن يك دستگاه آپارتمان كوچك و جابجايي محل سكونت يكي دو ماه در اضطراب تهيه مكان و پول پيش(وديعه) بيشتر باشند، عده اي هم در خريدن آپارتمانهاي گرانقيمت با هم مسابقه مي گذارند.
شبها كه از خيابان پايتخت مي گذري، افراد فراواني مي بيني كه در زباله هاي شهر به ويژه زباله هاي رستورانها و اداره ها در جست و جوي يك لقمه پس مانده غذا هستند كه شكم خود را سير كنند، برخي از ساكنان برجهاي عاج در بزمهاي شبانه و پارتي هاي خود ميليون ميليون هزينه مي كنند.

*آپارتمان 8/1 ميليارد توماني در طبقه 54

گزارش خبرنگار فارس از مسئول فروش برج بين‌الملل حاكي است، برج 54 طبقه بين‌الملل تهران در تقاطع بزرگراههاي كردستان و حكيم از طبقه نخست با پايه قيمت متري 2 ميليون و 370 هزار تومان شروع مي‌شود و به ازاي هر طبقه كه اضافه مي‌شود، بين 40 تا 60 هزار تومان به قيمت هر متر مربع اضافه مي‌شود.
بنابراين گزارش، كوچكترين آپارتمان برج ياد شده 160 متر مربع و آپارتمانهاي بالاتر با متراژ‌هاي بالاي 200 تا 300 متر مي‌باشند.
بنابراين گزارش، قيمت هر متر مربع آپارتمان در طبقه 54 برج بلندمرتبه ايران با احتساب قيمت پايه 73/2 ميليون تومان و افزايش 40 تا 60 هزار تومان به ازاي هر طبقه در نهايت متري 5 ميليون و 970 هزار تومان يعني نزديك به 6 ميليون تومان خواهد بود.
براساس اين گزارش، خريد يك آپارتمان 300 متري بر فراز برج 54 طبقه حدود 8/1 ميليارد تومان هزينه در بردارد.
اكبريان يك جوان بنگاهدار نيز به خبرنگار فارس گفت: آپارتمانهاي 2 و 3 خوابه معروف به Pent house با متراژ‌هاي 200 تا 300 متري هستند كه به قيمت 3 تا 5/3 ميليون تومان به فروش مي‌رسند.
وي گفت: در اين آپارتمانها همه گونه امكانات رفاهي مانند درهاي التكرونيك، كليد برق حساس كه خود به خود با حضور انسان روشن مي‌شوند، آشپزخانه با سرويس كامل، يخچال دو در سايد باي سايد (پهلو به پهلو)، گازهاي فر، سرخ كن، ماشين لباسشويي ، ماشين ظرفشويي، مايكروفر و هودهاي خارجي آشپزخانه هستند.
اين بنگاهدار در مورد مشتريان آپارتمانهاي لوكس، گفت: خريدار اين برجها كاسبان بازار،‌ بازرگانان، صاحبان كارخانه، وكيلان دادگستري و پزشكان متخصص هستند.
شاگرد بنگاهي كه در خيابان نياوران مشغول كار است، در پاسخ به مشتري كه گفت: ببخشيد آقا آپارتمان با قيمت 100 ميليون تومان سراغ داريد، گفت: ارزانترين آپارتمان اين منطقه 150 ميليون تومان است.
اين جوان كه از ترس دعواي صاحبكارش حاضر نشد نام خود را بازگو كند و يا مصاحبه اي داشته باشد، با حسرت در پاسخ به اين پرسش خبرنگار فارس كه ويژگي آپارتمانهاي شيك چيست و نرخ خريد آنها چقدر است، گفت: اين آپارتمانها همه امكانات رفاهي را دارند و قيمت آنها بين متري 3تا 5 ميليون تومان است.
وي ادامه داد: چه فايده ما كه همه اش كار مي كنيم و آخر ماه 400 هزار تومان بيشتر نمي گيريم، ولي افراد پولدار هرچه بخواهند با پول تهيه مي كنند، اين آپارتمانها را فقط پولدارها مي خرند.

*‌آپارتمانهايي كه انسان را جوان مي كند

يك بنگاهدار گفت: زندگي در آپارتمانهاي شيك، انسان را جوانتر مي‌كند، در پشت بام برخي از اين آپارتمانهاي ويژه شيك، چمن‌كاري، درخت‌كاري و مانند يك بوستان آذين‌بندي شده و انسان در آن لذت مي‌برد.
وي گفت: تفريح پولدارها هم با انسانهاي عادي فرق دارد، اينها پولدارن،پولدار.

*تاجر پارچه و خريد آپارتمان3ميليارد توماني

مودب بنگاهدار ديگري گفت:‌ با توجه به اين كه مردم ايران به دنبال اسمهاي خارجي هستند، ابزار آلات و لوازم آپارتمانهاي شيك، خارجي هستند، از كاشي، سراميك گرفته تا تابلوهاي نقاشي كه اثر هنرمندان خارجي است، استفاده مي‌شود.
وي معتقد بود، آپارتمان لوكس، آنهايي هستند كه ارزش هر متر مربع آن بيش از 4 ميليون تومان است و محل آنها در مناطقي مانند زعفرانيه، الهيه، خيابان فرشته، نياوران، اقدسيه و فرمانيه است.
اين بنگاهدار گفت: گرانترين آپارتماني كه تاكنون فروخته است 330 متر مربع به قيمت هر متري 2/3 ميليون تومان و به ارزش يك ميليارد و 56 ميليون تومان بوده است.
وي گفت: خريدار اين آپارتمان يك تاجر پارچه بود كه بهاي آپارتمان را ظرف 3 ماه پرداخت كرد.
مؤدب بنگاهدار در مورد هزينه دستمزد بنگاه‌دار براي فروش آپارتمانهاي شيك، گفت: در آپارتمان مورد اشاره، فروشنده گفت:‌هزينه بنگاه به عهده مشتري و خريدار هم 6 ميليون تومان هزينه بنگاه را در دو قسط آنهم با خساست پرداخت كرد.
وي گفت: براي بنگاهدار صرف نمي‌كند، آپارتمان گران قيمت بفروشد، چون بايد كلي وقت صرف كند40 تا 50 نفر را براي بازديد ببرد تا مورد قبول يكي افتد در آخر سر هم پولدار با وجود خرج ميلياردي براي خريد آپارتمان، دستشان براي دادن پول بنگاه‌دار مي‌لرزد.
مؤدب گفت: خود ما هم با ديدن اين آپارتمانها تا مدتها حالت خاصي پيدا مي‌كنيم، اصلاً قاطي مي‌كنيم.
وي گفت: آپارتمان شيك ياد شده 7 طبقه بود كه همه تك‌واحدي اند، ساختمان كلاسيك بود، در مصالح آن و اجراي مصالح خيلي دقت شده بود، به گونه‌اي كه طبق گفته سازنده براي كاركردن 100 متر مربع سنگ گرانيت10 كاميون سنگ را زير و رو كرده بود تا سنگ مورد نظرش را پيدا كند.
وي گفت: سنگها به قدري زيبا و شفاف بودند كه فكر نمي‌كرد كار طبيعت باشد، ولي سنگ از دهبيد يزد آمده بود.
وي گفت: آشپزخانه آپارتمانهاي لوكس مبله كامل، داراي ماشين ظرفشويي، فر گاز، ماشين ظرفشويي، يخچال و هود است.
يك بنگاهدار گفت: خانه‌هاي ويلايي گران‌ قيمت با 500 متر زمين و 100 متر زيربنايي كه خود شامل يك خانه ويلايي سه طبقه به صورت قصر يا به اصطلاح Treeplex است كه قيمت آن متر مربعي 5 ميليون تومان و ارزش كل خانه ياد شده 5/2 ميليارد تومان بود.
وي در مورد تعداد پاركنيگ آپارتمانهاي لوكس گفت: زير 200 متر مربع يك پاركينگ، بين 200 تا 300 متري 5/1 پاركينگ و 300 متر به بالا دو پاركينگ دارند.

* كار خير 400 ميليون توماني

يك بنگاهدار گفت: بد نيست خاطره‌اي از يك مشتري پولدار بگويم كه وي براي حاضر شدن سر قرار معامله آپارتمان كمي ديرآمد،‌ گفتيم كجا بودي، گفت، رفته بودم 400 ميليون تومان به بيماران جذامي كمك كنم، زيرا نذري كرده بودم كه اگر معامله صبح صورت گيرد، اين كار را مي‌كنم، در معامله ياد شده فقط 2 ميليارد تومان سود برده بودم!

*يك بنگاه با 20كارمند ليسانسه و مهندس

مؤدب بنگاهدار گفت: ‌در يك بنگاه مشاور ملكي 20 جوان تحصيل كرده از رشته‌هاي مهندسي، علوم انساني، كشاورزي و پزشكي مشغول كار هستند، واقعاً آدم غصه مي‌خورد كه يك مهندس معدن، عمران، كشاورزي، يك پزشك ، ليسانس رياضي محض يا حسابداري چرا بايد بر اثر بيكاري بنگاهدار شود؟ آيا اين اتلاف سرمايه گذاري نيروي انساني در دانشگاه نيست؟
وي گفت: دارندگان آپارتمانهاي لوكس و خانه‌هاي ويلايي گران‌قيمت، حتي يك واحد آپاتمان جداگانه براي خدمتكار و سرايدار همراه خانواده ‌او در نظر گرفته‌اند.

*ويلاهايي كه سالي دو سه بار استفاده مي‌شوند

گزارش خبرنگار اقتصادي فارس حاكي است، برخي پولداران براي تفريح خود، بهترين زمينهاي كنار ساحل دريا را مي‌خرند، به گونه‌اي كه حتي مردم عادي از ديدن دريا و قدم زدن در ساحل آن هم محروم مي‌شوند، در حالي كه از نظر فني و قانوني حريم دريا بايد رعايت شود، اما پولداران در آن ويلا مي‌سازند.
برخي پولداران ويلاهايي به قيمت بيش از يك ميليارد تومان در ساحل دريا يا در وسط جنگلها درست مي كنند كه علاوه بر تغيير كاربري زمينهاي كشاورزي و ايجاد فاصله شديد طبقاتي در شهرهاي شمال كشور، خود هم به خوبي از آنها استفاده نمي‌كنند و سالي حداكثر دو بار به آن سر مي‌زنند، ثروت كلاني هم صرف آن كرده‌اند.
نادري دارنده بنگاه در خيابان دزاشيب نيز مي‌گويد: آپارتمانهاي شيك متري 5 ميليون تومان است. اين آپارتمانها در خيابان كوهستان، نياوران، فرمانيه، سنبل و گل سنگ قرار دارند.
وي گفت: برخي از اين آپارتمانها حتي car wsah (محل شستشوي خودرو) دارند، استخر، سونا و جكوزي كه عادي شده است.
نادري گفت: متراژ آپارتمانهاي لوكس 250- 300 - 400 و حتي 510 متري است. سرمايه‌داران خريدار اين آپارتمانها هستند، آدمهاي عادي كه نمي‌توانند آنها را بخرند.

* ماجراي افغانيهاي ساكنان آپارتمانهاي لوكس

يك بنگاهدار گفت: معمولاً كارگران افغاني چون خوب كار مي‌كنند، از ابتداي بنا تا تكميل و تحويل آن به مالك در آپارتمانها ساكن و مستقر هستند و در واقع نخستين ساكن آن به حساب مي آيند.
وي گفت: آپارتمانهاي شيك داراي گچبري زيبا، آشپزخانه‌هاي بسيار مجهز و قشنگ، يخچال و گاز سرخود و همه امكانات رفاهي هستند. فارس
پرتال اطلاعات و مطالب علمی و دانشگاهی